Katederkramarens Almedalstal

Posted on 5 juli, 2013 av

0


Lärande för bedömning

Svensk skola har aldrig mått bättre. Se bara hur elevantalet ökar. Lite som när AIK spelar hockey. Går det dåligt uteblir den stora publiken. Spelar laget bra ökar den. Antalet elever i svensk skola ökar. Svensk skola “spelar bra hockey”. Men liksom i hockey – eller på fotbollsarenan behövs någon som upprätthåller ordningen. Jag är den killen i skolans värld. Utan en duktig och engagerad domare i hockeymatchen kommer saker att spåra ur. På samma vis uppstod flumskolan. Ingen vågade ta tuffa beslut.

Elevledda utvecklingssamtal. Egna projekt. Jobba själv. Flexibel rast osv. Flumskolan uppstod när lärare lämnade katedern och slutade trampa på orgeln. Idag är lärare ett av de gnälligaste yrken vi har enligt SIFO . Klagar över all “administration och allt pappersgöra”. Ändå har vi lämnat blåstencilerna och kartorna på vinden därhän. Dokumentationen har ökat. Ja. Men jag har en lösning. När vi etablerat våra Förstelärare introducerar vi “videoläraren”. Nej jag menar inte “flippa klassrummet”. Jag menar en ny digital era av svensk bedömning och dokumentation. Jag kallar det “lärande för bedömning”. All undervisning ska filmas, arkiveras och sparas i 60 år. Initialt kommer ett tusental nya och specialutbildade videolärare föra central dokumentation över vad som sker i klassrummen. Alla prov, tester och elevarbeten ska skickas till en centralort för bedömning. I samma stund skapar vi tusentals nya jobb. Kanske ska vi förlänga pensionsåldern för lärare? Möjlighet att jobba två år som enbart bedömningslärare. Avsluta karriären med grädden på moset så att säga. Bara bedöma.

All bedömning lyfts från undervisande lärare.

Nu kanske Christian Lundahl knorrar något om formativ bedömning. Men den sker utmärkt via inspelningar från klassrummet. Christian kvalificerar sig säkert som statlig konsult.

Vi i partiet vill lyfta svensk skola och berika den med denna über-digitalisering. Mellan 7-12 kameror i varje klassrum som spelar in allt. För bedömning. Lärande för bedömning.

Lärare ska få vara lärare. Och elever ska få betyg.

Vi satsar också på förskolan. Tidig läs- och skrivträning. Förskollärares utbildning är omodern och vi kommer behöva reformera den. Nytt fokus på ämneskunskaper i förskolan. Den allmänna förskolan blir mellan 2-4 års ålder. Mellan 4-6 gör vi den obligatorisk. Och grattis Sverige. Vi inför försteförskolläraren.

Alla dessa satsningar måste finansieras men inte genom höjda skatter. Däremot ser vi i partiet inte att nuvarande satsningar på fritidshemmen genererar någonting alls. 2018 upphör skyldigheten att erbjuda omsorg efter skolans dag. Vi ser entreprenöriella möjligheter med att låta barnen ta större ansvar för sin egen fritid. För de föräldrar som verkligen behöver barnomsorg rekommenderar vi RUT-avdrag och bemanningsföretag. Gynna företagarna!

Ja. Vi ska satsa på skolforskning och evidensbaserade kunskaper om utbildning. Utbildning är vårt främsta försvar och försvaret är vår bästa utbildning. Därför har vi i samråd med försvarsdepartementet beslutat att återinföra värnplikten som ett obligatorium. När så staten åter blir huvudman har vi kunskapens vagga från förskola till värnplikt.

Svensk utbildning är påväg att nå sin fulla potential. Rösta rätt 2014.

Liberala hälsningar
Jan Bjorklund
Följ mig på Twitter @katederkramaren

Posted in: Uncategorized