Artikelserie del 6: Vad är kunskap? Signerat Pernilla Larsson

Posted on 30 juni, 2013 av

0


OBS! På onsdag tar Artikelserien en paus till fördel för #skolvåren #afkAlmedalen, Skolvåren tar grepp om Almedalsveckan, och engagemanget runt arrangemanget där. Vi fortsätter igen nästa söndag, den 7/7 kl. 10.00.

Kunskap – vad jag vet och tror mig veta och förnimma.

Knowledge – know = veta och ledge= -skap. Nja, inte riktigt så fast… Vi äger alla Kunskap – små som stora. Vi får kunskap redan vi födseln. Vi vet oftast inte om det. Denna kunskap växer. Kunskapsbank. Den växer för vi lär oss saker. Vi får en begreppsvärld och kopplar ihop den med vad som sägs. Vi äger alla Kunskap.

Mycket mer kan vi egentligen inte säga. Kan vi veta för mycket? Ja – faktiskt. Väldigt kunniga kan bli ifrågasatta. Väldigt kunniga kan utveckla arrogans. Väldigt kunniga kan bli ensamma.

Kan vi spärra Kunskap? Ja – faktiskt. Vi kan stoppa ny kunskap mer effektivt än vi vet om. Vi vanliga människor. Vi kapslar in oss och bestämmer (tror jag) att vi redan vet allt vi behöver veta. Äger all Kunskap. När vi sedan kommer loss har vi stannat där vi kapslade in oss. Har det gått flera år hämtar vi snabbare in ny kunskap fast vi är ändå lite s a s efter.

Vuxna idag kan oftast samspela – ändå tystnar ibland samtal. På grund av Kunskap? Ja, ofta. Ny kunskap som vi tror vi måste äga – som tidigare kom till oss lite då och då som alltid kommer till oss nu. Vi stannar upp – gogglar. Säger någon något vill vi gärna kolla. “Bärare av Kunskap finns de?” Jo, visst finns de. Eller?

Barn idag vet mycket – de äger Kunskap. Mer än jag visste – jag är född mot slutet av 1960-talet. Ibland har de ändå inte större begreppsvärld än vad jag hade. Det kan inget nät i världen lära dem. Dessa barn behöver möta människor med kunskaper och förmågan att lära ut knepet att skaffa nya kunskaper – fler kunskaper. Något Pedagoger kan – sanna pedagoger.

Behöver vi då endast Pedagoger? Ja, kanske det. I Framtiden. Kortare utbildning. Och ett Fint Yrke. Bärare av Kunskapsinhämtning! Nu blev Kunskap en vara. En färskvara. Jag vet… Know.ledge.

//Pernilla Larsson, @Qvittra

Posted in: Min kunskapssyn