I denna ljuva sommartid

Posted on 13 juni, 2013 av

0


Är det fler som känner igen sig i detta årligt återkommande scenario? Medan jag sammanställer betyg, rapporterar och räknar och läser de sista texterna kommer idéerna för nästa år vällande. Det finns just då inte tid att ta hand om dem, men de går inte att stoppa. Det pågår någon slags parallell reflektionsverksamhet som inte kan få min uppmärksamhet just då, eftersom det är så bråttom med allt det där andra. Och nu, när det sista är fixat och endast möten återstår får jag bara tag i en bråkdel av idéerna. Vad beror det på? Hoppas att några fler av idéerna hittar tillbaka. Det behövs luckor att tänka i. Alltid.

Så börjar Gunnel Tydell sitt blogginlägg.

Det är skolavslutningstider. Jag brukar alltid säga att lärare får ha två ”nyårsaftnar” per år. Två tillfällen med känslan av chans till nystart per år.

Och visst känner jag igen mig i Gunnels text! Alltid börjar man utvärdera läsåret någon vecka innan det riktigt tar slut, och funderar på vad man skall göra mycket bättre nästa år. Och vad man gjort som man bör göra igen.

Ut med era idéer! Hur utvecklar vi skolan tillsammans till hösten?

På tisdag drar #afkVarberg igång. Där ska vi samskapa i två hela dagar. Välkomna alla anmälda!

Posted in: Uncategorized