En kunskapsvision för skolan

Posted on 8 juni, 2013 av

0


I morgon startar #skolvårens nya artikelserie ”Vad är kunskap?”. Nya inlägg från olika gästbloggare kommer att publiceras här på bloggen, två gånger i veckan, varje söndag och onsdag en tid framöver. Serien gör två uppehåll under två onsdagar i sommar. Det första under #skolvåren #afkVarberg den 18-19 juni samt under #afkAlmedalen vecka 1-7 juli. Artikelserien håller just nu på en bit in i juli men kommer att köra så länge det finns gästbloggare där ute som är intresserade av att skriva på ämnet. Kanske är du en av dem? Då skriver du bara ett inlägg och mejlar till skolvaren @gmail.com så lägger vi in din text i artikelserien. Vi är mycket tacksamma för alla bidrag, många röster behövs om vi skall kunna forma en hållbar skola för framtiden.

Som en liten försmak kan ni läsa Eddy Nehls (@eddynehls) inlägg ”Dagens Nietzsche. En (kunskaps)vision för skolan.” på bloggen Flyktlinjer, där han funderar över hur skolan gått vilse på vägen mot kunskap, och hamnat på vägen mot kontroll:

Det finns en gräns för hur mycket man kan tänja på sig och sina principer. Den gränsen nådde skolan för länge sedan, det är bara det att resultatet nu visar sig. Och eftersom åtgärderna som införs för att lösa problemen är dem samma som problem finns ingen lösning i sikte. Inte förrän utbildningsministern fattar att hans uppgift inte handlar om att bestämma vad eleverna och studenterna ska kunna, hans uppgift är att lämna över rodret i skolan till dem som har kunskapen och som brinner för kunskapen och lärandet.

Läs hela inlägget här.

Posted in: Min kunskapssyn