#skolvåren <3 LITS2013 = SANT

Posted on 4 juni, 2013 av

0


Detta inlägg är författat av Micke Gunnarsson (@mickegunnarsson):

Släpp fångarna loss det är vååår!!

Visst är det fantastiskt med känslan av våren och sommaren som nu starkt knackar på vår dörr. Extra gott just denna vår tycker jag är allt det engagemang som fullständigt exploderat i skolsverige. Det känns som att det just nu finns en mängd starka rörelser som vill utveckla skolan ännu ett gäng steg, en energi som vill ”levla” upp skolan till de barn och det samhälle vi ser här och nu men även det samhälle som vi anar i framtiden.

Framtidens skola här och nu! Skolvision, Skolvåren, Learning Is The Shit mm mm är bara några nykomlingar i raden av nytänkande konferenser när det kommer till lärande.
Jag själv känner att jag vill vara med på allt, precis allt, men så är man ju bara (bara och bara) människa och inser att det går helt enkelt inte. Inte fysiskt i alla fall. Som tex Skolvåren som nu är helt fullbokad. Jag vill verkligen passa på att tipsa er pedagoger som inte fick plats på Skolvåren att slänga ett extra öga på Lerning Is The Shit 2013 (www.learningistheshit.se), som äger rum samma vecka. En tvådagars konferens med fokus på Motivation och Lust till lärande. Lou Rossling, Pamela Von Sabljar, Farid Nolan, 50% konferens, 50% unconferens..och många flera spännande talare och workshopsledare gästar denna ”Flower Power” konferens i tältform i vackra Brunnsparken i Ronneby. Och så lite extra pirrigt, att jag ska få vara konferencier detta år. Spännande.

Nu verkar det kanske som att jag använder denna sida för att ge PR åt LITS2013 och det stämmer. När det gäller dessa initiativ gällande våra barn och dess framtid kan vi aldrig konkurrera, tvärtom, det behövs hur många eldsjälar som helst. Och när nu någon blir fullbokad är det viktigt att vi sprider andra arrangemang.
Släpp fångarna loss, är ett uttryck som jag tycker handlar om oss eldsjälar till viss del, att vi som brinner för varenda unge att vi gör våra röster hörda och ger vår syn på vad som funkar och inte funkar när det kommer till skolan 2013. Men framför allt handlar, ”Släpp fångarna loss” om alla våra barn som lägger halva sin vakna livstid i en miljö vi idag kallar skola. I mitt engagemang gällande skola och min mission då jag reser land och rike runt och träffar skolor handlar inte om att jag är orolig för våra barn, de kommer att klara sig oavsett. Det jag är orolig för är att vi idag på detta klot inte låter barn och ungas potential och livskraft få komma fram till 100 %, jag menar att vi i dagens skola inte ens når upp till 50%. Detta tycker jag är slöseri! Och dessa procent handlar inte främst om ämneskunskap utan snarare livskunskap, visdom och insikten att nå alla kunskap. För det är denna insikt vi behöver för vår planet. Det är våra barn idag som snart ska leda deras barn och om vi då fortfarande tänker att vi som människor ska kunna leva på detta klot mitt ute i universum så är detta helt avgörande…så känns det i min mage i alla fall!

Så glad vår och sommar på oss!
Vi syns!

Micke Gunnarsson

PS. Vet att tiden för bokning på LITS har gått ut, MEN…jag vet att om man mailar lova@celainfo.se och fjäskar så går allt…:-)
Posted in: Gästbloggare