Den ”breda” enigheten

Posted on 4 juni, 2013 av

0


I går skrev lärarfacken tillsammans med SKL och utbildningsminister Björklund ett debattinlägg i DN under rubriken ”Tio förändringar som skall rädda den svenska skolan”. Vid första anblick känns det faktiskt mäktigt att se alla lärarfacken, SKL och Björklund skriva under samma dokument.

Dock är det innehållet som räknas. Och för att använda Lasse Nyquists ord:

Därför gjorde #skolvåren ett upprop igår, där vi bad alla om kommentarer på denna breda uppgörelse. Är det dessa 10 punkter som kommer att rädda den svenska skolan? Eller är det ett fortsatt lappa-laga arbete?

Resultatet blev mycket intressant. Överallt och i långa Twitter-trådar fördes diskussioner. Det bloggades på olika håll och kommenterades även här på bloggen. Här har vi nu försökt att sammanställa några av kommentarerna:

Troed Troedsson med fler funderade över elevperspektivet:

Ordet lärare återkommer 47 gånger, elev bara tre och då som objekt. Entreprenöriellt lärande någon? dn.se/debatt/tio-for…

— Troed Troedson (@TroedTroedson) 3 juni 2013

Hedvig Bolmgren gav tankespjärn om hur utveckling bör börja:

@skolvaren När man arbetar med elever i problem ska man utgå från styrkorna. Utgår vi från skolans styrkor?
— Hedvig Bolmgren (@Hedvig64) 3 juni 2013

Även Christian Lundahl funderade över avsaknaden av satsningar på befintliga system:

Vad är ett skolforskningsinstitut? Vem ska jobba där? Varför inte öka anslagen till UVK? dn.se/debatt/tio-for…
— Christian Lundahl (@DrLundahl) 3 juni 2013

@drlundahl Det behövs en tydl mötesplats där skolan deltar likväl som akademin. Centret bör ha repr för prof. huvudmän, akademi, mynd.
— Bodil Båvner (@BodilBavner) 3 juni 2013

Tyvärr, inte helt ovanligt, fanns känslan om att lärarnas röster inte finns med i debatten:

@hedvig64 @skolvaren Nae, nog känns det som vi brinner på olika fronter? Bra med @skolvåren, kanske kan samlas kring problem OCH styrkor!
— Prestationsprinsen (@prestationprins) 3 juni 2013

— Sofia Wallin (@SofiaWallin) 3 juni 2013
@skolvaren >> Så länge det strävas efter katederundervisning och betyg från toppen lär inte undervisningen gynna eleverna i det stora hela.
— Sofia Wallin (@SofiaWallin) 3 juni 2013

Ofta brukar man kunna skopa upp det som en bugg på grund av två olika fack som drar åt två olika håll. Men den här gången var facken överens. Frågan är varför det så ofta hörs så många lärarröster som inte känner igen sig i lärarfackens idéer?!

Inte minst är många förbryllade över idén om att ta bort IUP:er och tankarna om att betyg skulle vara goda kommunikationsverktyg:

@manofuntastico Håller helt med. Det är redskap för lärande, ta bort inrapporteringar på detaljnivå mm istället. Det tar tid!! @skolvåren
— Therese Linnér (@anthlin) 3 juni 2013

Per Kornhall lyfter på sin blogg upp andra 10 punkter han tycker var bättre i dagens DN:

Jag måste säga att Ronnaskolans rektors tiopunktlista i dagens DN var mycket bättre. Och den började med de här två punkterna:

  1. Skapa motkrafter till det fria skolvalet.
  2. En tydligare läroplan så den inte behöver tolkas, omformuleras och tydas innan den blir begriplig.

Och Max Entin ifrågasätter vad begreppet ”skicklig lärare” egentligen innebär på pedagog Stockholm:

Jag vet inte riktigt vad som stör mig med det, men det är något som skaver. Det kan vara att jag tycker att skicklighet är när man är bra på att jonglera eller joddla. Eller att det förutsätter att skolorna är fulla med usla klåparlärare, vars lön man ska bräcka om man nu har turen att anses vara bra.

Eddy granskar de 10 punkterna mer ingående på sin blogg Flyktlinjer, och hans slutsats är följande:

Förslagen som förs fram är ett steg i rätt riktning, men det återstår enormt mycket arbete och det krävs en hel del nytänkande för att vända trenden och utveckla skolan till en plats där kunskap och lärande står i fokus.

Och bloggaren Samtider har listat tio egna punkter:

Med Folkpartiet och Jan Björklund som utbildningsminister blev Sverige sig aldrig åter likt. Eller åtminstone inte den svenska skolan. Här följer de 10 punkter som förändrade Sverige. Ni minns dem nog alla.

En del mer positiva toner kunde dock höras i debatten under gårdagen:

@skolvaren @perfal Kände igen en del. Skärpning av utb. Nytt! Bra punkt ta tillvara yrkesskickliga. Mycket positivism! Nytt institut. Läs!
— Pernilla Larsson (@Qvittra) 3 juni 2013

Hoppas nu att det händer något. Vi MÅSTE ha en trygg miljö i skolan. svt.se – ””Så ska skolan räddas”” svt.se/nyheter/sverig…
— Håkan Wetterö (@uppbilda) 3 juni 2013

@leilifalsafi det var ett jättebra förslag som framfördes med härlig enighet. Varför gnäller du? @skolvaren @susanneasweden @idalenneman
— Jan Lenander (@janlenander) 3 juni 2013

Johan Kant skriver på sin blogg att han tycker att punkterna generellt är rätt bra, men att han saknar en punkt som belyser vikten av resultatuppföljning. Han har också svårt att se hur minskad administration och Nationella Proven som de ser ut idag ska gå ihop:

Tänk, tänk, tänk Björklund – lärare ska undervisa inte genomföra en hel vårtermin av Nationella Prov.

Och i Aftonbladet bråkas det om vem som kom på idén om bred uppslutning först; Utbildningsministern eller Socialdemokraterna? Att det saknas lärare i båda uppläggen är det ingen som diskuterar. För om alla fackförbund skakat hand om saken måste det ju innebära att den största delen av lärarna tycker att detta är bra förslag. Att detta är de viktigaste punkterna för att ”rädda” skolan i Sverige. Eller?!

Det är inte en vetenskaplig undersökning vi gjort här, men ett litet stickprov. Kommentarerna ovan är också de endast ett axplock av vad som skrevs på ämnet igår. Mycket skepsis och kritik blev framfört. Vi vill nu vända oss till fackförbunden och fråga, hur kommer detta sig? Hur kommer det sig att så många lärare inte förstår idéerna, besluten och förändringarna i skolan. Att de inte känner igen sig i den verklighetsbild ni har. Inte ens när ni för en gångs skull enats om samma förslag?

Hur går det till när ni kommer fram till vilka åtgärder som måste göras för att ”rädda den svenska skolan”? Vilka lärare talar ni med? Hur ser ni till att det är en majoritet av lärarnas vilja ni bär fram?

Vi skulle gärna se att ni skriver om detta här på #skolvårens blogg. Skriv och ge er bild av detta, i kommentarerna nedan eller som ett inlägg och mejla skolvaren @gmail.com. Vi ser fram emot ert inlägg!

Slutligen vill vi puffa för detta inlägg, där vi söker lärarröster som listar vilka arbetsuppgifter lärare gör idag, som inte tillhör professionen och alltså borde plockas bort från lärarnas bord. Var med och lista och hjälp oss göra listan så bred och angelägen som möjligt!

Posted in: Uncategorized