”Varför har vi prov?”

Posted on 28 maj, 2013 av

0


Jag älskar skolan! Jag älskar att lära mig grejer och få mer kunskap till hjärnan. Jag älskar känslan man får efter att ha gjort ett bra prov. Jag älskar när min lärare blir uppspelt av att lära mig grejer. Jag älskar känslan när man faktiskt fattar något efter inte ha förstått det. Och hållt på med samma grej hela tiden men har bara helt enkelt inte fattat. Men just nu känner jag hur allt börjar krascha. Många av mina lärare/vuxna undrar och diskuterar varför vi elever börjar tappa våra betyg. Jag har ett enkelt svar till det. Istället för att mäta kunskapen hos elever och diskutera vad man faktiskt kan så mäts kunskapen genom betyg och resultat. Varför göra så? Varför säga till oss elever, ”läs till sidan 9 i boken så får ni ett test på det tills på tisdag nästa vecka” Tror ni verkligen att vi kommer komma ihåg det efter provet? Det är väl det som är meningen att vi faktiskt ska komma ihåg vad det är vi läser. Eller gäller det bara tills provet är över? Jag frågade en gång min lärare ”varför har vi prov egentligen? Jag kommer ju aldrig ihåg någonting ifrån provet efter jag har gjort det så varför gör vi de?” Han svarade med ”det var en bra fråga det”. Jag tycker att istället för att säga till oss att läsa på till prov i en bok eller på internet så borde man verkligen berätta och göra det så intressant som möjligt så att eleverna verkligen kommer ihåg vad som sas. Så vi har det till användning i framtiden. Om jag kommer till en arbetsplats och har jättebra betyg, men kommer inte ihåg någonting från det jag lärde mig vad ska jag göra då? Läsa på igen? Alla är intresserade av olika grejer, men även om jag inte tycker No eller Eng är de roligaste ämnena i skolan. Så älskar jag när mina lärare berättar och visar grejer inom ämnet. Och det har gett sig för jag pratar flytande brittisk engelska och jag har hyfsat bra betyg i No. Börja tänka på om vi faktiskt lär oss något, kolla inte bara på resultaten. Jag vill komma ihåg vad jag gjorde i grundskolan till framtiden!

Nathalie Ankar, elev i åttonde klass.

Posted in: Uncategorized