Sara Modig är nyfiken på dig

Posted on 23 maj, 2013 av

0


Sara Modig på Twitter @smodig kommer till #afkVarberg 17-18 juni.

Sara Modig på Twitter @smodig kommer till #afkVarberg 17-18 juni.

Vem är du?
Jag heter Sara Modig och jag är nyfiken. Nyfiken på dig och alla andra människor, på hur saker och ting hänger samman och på hur jag kan bidra i att forma vår gemensamma framtid på den här planeten (och på andra planeter en dag, vem vet?). Den här nyfikenheten har gjort att jag är grundligt intresserad av frågor om lärande, kunskap och kompetens. Eftersom skolan är den funktion som vi idag har för att lägga en stor del av grunden för våra yngre medmänniskor och morgondagens medborgare, ledare och innovatörer är det självklart för mig att följa och, i den mån jag kan, bidra till samtalet och utvecklingen av skolan.

Vad fick dig att ”falla” för #skolvåren afk Varberg?
Sett från utsidan tycktes mig skolan vara drabbad av samma utvecklingsprojektsjuka som stora delar av annan offentlig verksamhet – många handlingsplaner och projekt, med begränsad uppföljning, lärande och spridning. Och diskussionen tycktes mig i hög grad pågå i silos: näringslivet ojade sig över dåliga resultat och anpassning till dess behov, universitet och högskolor larmade om dåligt förberedda studenter, politikerna idkade räfst och rättarting med skolsystemet och i skolvärlden diskuterades nya pedagogiker och tekniker, värdegrunder och hur man kunde ta in samhället i skolan samtidigt som en (berättigad) frustration över ohållbara arbetsvillkor och bristande dialog med politikerna växte.
Så när jag en dag snubblade över #skolvåren i mitt Twitterflöde blev jag nyfiken. Den positiva grundtonen, ambitionen om att föra ett samtal mellan silos – kanske bygga en gemensam plantskola för tankar och idéer till och med? – och modet att brotta ner viktiga frågeställningar i sina mest grundläggande beståndsdelar. Wow, tänkte jag, här kan jag lära mig. Och kanske bidra…
Ser därför mycket fram mot Varberg och att få möta alla andra #skolvårare/AFK:are där. Jag hoppas på nyfikna, lärande samtal med människor som har andra perspektiv än jag på den centrala frågan för vårt framtida samhälle som skolan är.
Och, btw, jag är mamma till tre barn också, varav den yngste börjar skolan till hösten. Givetvis vill jag bidra till en skola där de får möjligheten att utveckla sin fulla potential och få redskap att bli de de kan och vill bli så att de kan bidra till vår gemensamma framtid.
Vi ses!
Tell me and I forget. Teach me and I remember. Involve me and I learn.” – Benjamin Franklin
Följ Sara Modig på Twitter @smodig
Posted in: #afkVarberg