Blogginlägg ledde till samtal från skolverket

Posted on 16 maj, 2013 av

1


Skolverket har kontaktat Elias Giertz och bett honom ta bort delar av ett inlägg på sin blogg. Inlägget handlade om upplevelsen av de nationella proven som pågår runt om i skolorna just nu. I inlägget skriver Elias om tankarna kring de nationella proven ur en elevs perspektiv.

Anledningen till samtalet från skolverket är enligt dem att de nationella proven är sekretessbelagda och därför ville de be Elias plockar bort delar ut texten.

Tv4 sände ett inslag om det idag. Elias berättar om det han har upplevt på sin blogg

 

Jag blev väldigt förvånad över att Skolverket ansåg det problematiskt att jag lämnade ut information om innehållet i vissa prov. Jag visste nämligen inte att det var förbjudet att göra (efter några stickprov bland elever i skolan: 0 personer kände till att elever inte fick lämna ut innehåll i prov). Jag började därför ana oråd och misstänkte i stället att det här var ett sätt att få mig att censurera blogginlägget, för att på så sätt ge mindre kraft och tyngd i inlägget och på så sätt undviker Skolverket svidande elevkritik.

Läs hela Elias inlägg här

 

 

 

Posted in: Uncategorized