O school, school, wherefore art thou school?

Posted on 14 maj, 2013 av

4


På #skolvårens uppmaning om att skriva ett inlägg om tankar för en egen skolkommission fick vi detta svar på Facebook:

Skärmbild_2013-05-13_23_54

 

Just benämningen skola är något vi initiativtagare till #skolvåren diskuterat ett par rundor när vi drog igång. Diskussionen ligger oss varmt om hjärtat:

Skärmbild_2013-05-13_23_55

 

Och som tur var hittade Åsa en tråd att börja nysta i. Här kommer hennes tankar:

Om man ser på barnets/elevens hela dag, vilket är väsentligt att göra då allt hänger samman, känns det tyvärr inte riktigt bra att benämna det SKOLvåren. Det går inte förändra skolan – låt oss istället ta bort den. Och börja om med något nytt. Där inte kunskap premieras högre än förmåga till samarbete eller empatiförmåga och betyg inte bryter ned barn som har andra kvalitéer än det som betygssätts. Så länge vi kallar det för skola kommer traditioner att hålla nere  utvecklingsfarten: Föräldrar som minns sin egen skolgång och tror/tycker att det ska vara samma eller liknande idag. Lärare, fritidspedagoger och andra i skolan, som också minns sin skolgång och dessutom har ett antal år i den traditionella undervisningen, på nacken.

Ordet ”skola” kommer för alltid vara förknippat med minneskunskaper, katedrar och handuppräckningar. Är det den väg vi ska fortsätta gå? Visst, det är utopiskt att tro att vi kan vända upp och ned på en institution med dessa tunga traditioner. Men vi kan börja vända på ”småsaker”?! Synen på barnet/eleven är den viktigaste. Den första! Trots att de flesta gått ifrån tanken på att barnet är ett kärl som ska fyllas med kunskap, verkar det finnas stora luckor i vårt sätt att förvalta barnens tid i utbildningsväsendet. Vi måste sluta tro att det är viktigare att kunna räkna algebra än att vara toleranta medborgare. Vi måste se att barnets dag inte är uppdelat i moduler – 60 minuter NO och 20 minuter rast. För många barn är rasten NO och lektionen rast… Ta in barnens verklighet i lärsituationerna! Låt dem uppleva med sinnena! Starka känslomässiga intryck gör att vi minns. Egen påverkan gör att vi engagerar oss.

Vi kallar det #Skolvåren. Låt det bli en vår för barnens hela utbildningstid – från frukosten på fritidshemmet, till NO:n på högstadiet. Det är inte bara skola – det kan vara lek; samvaro och lustfyllt lärande också.

Vad tycker du? Borde benämningen skola läggas i graven tillsammans med ett föråldrat system? För, som Shakespear så fint sa det: ”What’s in a name that which we call a rose
by any other name would smell as sweet;”. Eller, borde vi se till att rymma mer inom begreppet? Varför kan benämningen skola upplevas exkluderande? Vilka konsekvenser – goda och dåliga – skulle ett namnbyte kunna få?

Har du andra tankar om hur en ”skol”kommission bör organiseras för att lyckas med uppdraget att skapa en hållbar ”skola” för framtiden? Skriv ner dina tankar, stora som små, och mejla skolvaren @gmail.com så publicerar vi dem här på bloggen.

Vi ser fram emot ditt bidrag!