Dela din syn på kunskap med oss

Posted on 9 maj, 2013 av

0


#skolvårens artikelserie ”Min framtidsvision för skolan” börjar gå mot sitt slut. Hittills har den publicerats i åtta delar, en ny varje onsdag och söndag i fyra veckors tid. Några till ligger och väntar på att bli publicerade men vi vill redan nu börja samla nytt material till en ny viktig artikelserie här på bloggen, under rubriken:

Min kunsskapssyn

Frågan ”Vad är kunskap” har en avgörande roll för hur skolan skall se ut. Olika kunskapssyner leder till olika undervisningsmetoder, olika designade lärorum, olika typer av samarbeten, olika ledarskap, olika bemötanden, byggnadernas struktur ser olika ut, materialet som används i undervisningen ser olika ut och dörrarna till klassrummen – till skolan – kommer att var mer eller mindre öppna beroende på hur vi besvarar denna fråga. Frågan är också högst relevant för om svenska skolan verkligen har ett kunskapstapp eller ej. För om vi lär ut en typ av kunskap medan vi applicerar mätredskap som mäter en annan typ av kunskap kommer vi aldrig att få relevanta eller riktiga resultat av denna mätning. Och kanske är det till och med så att viss typ av kunskap inte går att mäta och att det därför inte kan finnas kunskapsmätningar inom en del kunskapsparadigm.

Vad du anser är kunskap kommer också att reflektera vilka premisser du ställer för frågan.  Fröken Åsa skrev för ett tag sedan ett inlägg som startade med frågan:

Vilka kunskaper behöver jag för att fungera i samhället?

Hennes premiss är alltså att det är kunskaper för att fungera i samhället som behöver prioriteras. och då kom hon fram till att skolan behöver lära ut kunskap så att eleverna kan fungera socialt, att de kan hitta information, att de behöver grundläggande matematiska och språkliga kunskaper samt att de behöver kunskap som ger dem självinsikt. Läs hela hennes inlägg här.

På Twitter har många diskussioner om just detta snurrat runt. Om vad det är för kunskapssyn som skall prägla skolan. Och olika svar har getts beroende på premisserna man lägger in i frågorna. Det finns de som tycker att skolan skall verka för att eleverna skall få arbete när de blir stora. Andra tycker att skolan skall verka för att eleverna blir goda individer och att bli ”anställningsbar” inte nödvändigtvis är ömsesidigt med detta och den faktorn borde därför inte spela in. Vad tycker du?

Detta är högst relevanta och intressanta åsikter. Det är också grunden för vilken skola vi kommer att ha i framtiden. En förutsättning för att vi skall kunna diskutera detta tillsammans är att vi har förståelse för varandra och hur vi ser på kunskap samt hur vi ser på premissen för frågan ”Vad är kunskap?”.

Vi på #skolvåren är ivriga, otåliga, spända och nyfikna på hur du ser på kunskap. Vad är din kunskapssyn och varför är det just den kunskapen som du anser vara viktig? Mejla en text till oss och var med i vår kommande artikelserie, där vi kan lära och inspireras av varandra för att fortsätta bygga en hållbar skola för framtiden. Mejla till skolvaren @gmail.com så börjar vi bygga vår kunskapssyn tillsammans.

Lev och njut!

 

 

 

http://skolvaren.se/2013/04/29/vad-ar-kunskap/

Posted in: Min kunskapssyn