Det är inte små justeringar som löser skolans problem

Posted on 8 maj, 2013 av

0


 I en artikel på SvD opinion skriver Bert Stålhammar om skolan och hur man borde tänka kring de förändringar som görs för att lyfta skolan idag. Med erfarenhet av att ha varit med och införa grundskolan på 1960- talet och sedan arbetat på alla nivåer i Skolsverige sätter Bertil Stålhammar in förändringarna av skolan i ett lite längre perspektiv.

I den situation vi idag befinner oss, både i skolan och i samhället i stort borde det vara självklart att en bred och förutsättningslös utredning om den framtida skolan skall tillsättas. Listan på vad som skiljer 90-talets samhälle från 2000-talets kan göras hur lång som helst. Att då tro att några fler timmar hit eller dit, längre terminer, fler betyg, vakter i skolan etc. skall lösa problemen är naivt.

 

 Egentligen borde den viktiga frågan ställas om det överhuvudtaget är möjligt att skapa en skola för framtiden genom att lappa och laga på en organisation som är formad i och för en helt annan tid.

En mycket relevant fråga att ställa! Det är dags att utveckla skolan mot framtiden och ställa frågan Vad är skolan till för? Läs hela artikeln här

 

 

Posted in: Uncategorized