Artikelserie del 8: Vår framtidsvision för skolan, signerat Lottis Isaksson

Posted on 8 maj, 2013 av

1


Idag bjuder Lotta Isaksson oss på en framtidsvision i lite annorlunda tappning, med ett inifrån-perspektiv skulle man kunna säga:

Skolfoto

Hej !

Jag heter Lottis Isaksson och jag har världens mest spännande och inspirerande jobb. Jag är lärare!
För 3 år sedan flyttade jag och min familj söderut till en gigantisk stad mitt i öknen. Vi bor i Riyadh,Saudiarabien och här driver jag och min man Tommy Svenska skolan i Riyadh tillsammans med ett fantastiskt lärarpar från Skåne, samt härliga barnskötare som driver vår förkoleverksamhet. Varför flyttar man då med sina barn långt från Sverige mitt ut i öknen för att arbeta? På den frågan finns många svar, men det viktigaste för oss var att kunna arbeta med små elevgrupper och att verkligen
kunna förverkliga våra pedagogiska drömmar.

Skolan ligger på en compound, som är en ”gated community”. Som västerlänning kan det vara svårt att anpassa sig till de lagar och regler som råder här i landet. Som kvinna är jag inte tillåten att köra bil och när jag åker utanför compounden får jag ta på mig abaya (som är en svart kappa) för att inte visa någon del av kroppen. Jag behöver inte täcka håret, vilket de saudiska kvinnorna gör. De täcker även ansiktet med sin niqab. För mig hade det varit ansträngande att gå klädd så hela dagarna, men det behöver jag inte göra inne på compounden. Här klär jag mig varje dag i en tunn sommarklännig och går runt i bikini när det är dags för simundervisning.

På vår skola har vi barn från 1,5 år till 16 år under ett och samma tak och det vill jag säga är en av våra styrkor att kunna ha ett nära och flexibelt samarbete mellan förskola och skola.

Kamelmjölkning

Nu till de stora frågorna: Hur ser min drömskola ut? och Vilka är de pedagogiska drömmarna?

Vi är en liten organisation och vägen från idé till handling är inte lång vilket möjliggör att vi kan ha en spännande och inspirerande undervisning. Dessutom har vi ett fantastiskt kollegie som är kreativa och möjlighetsinriktade. Viktigt för oss är att all personal känner alla elever och att alla elever känner sig trygga med alla pedagoger. Vi arbetar ämnesövergripande med skolgemensamma Storylineispirerade teman som är upplevelsebaserade. Barnen älskar det lika mycket som vi pedagoger! Vårt nuvarande tema heter ”Jakten på den försvunna skatten”. Eleverna har fått i uppdrag att hitta en försvunnen skatt som har fört dem runt jorden där de ställts för olika utmaningar, som exempel kan nämnas att när de var i Brasilien så fick de hjälpa gatubarnen där och det gjorde vi genom att anordna en garagesale där pengarna oavkortat gick till en svensk
organisation i Rio.

Storyline Miles MoneyStoryline Rob Robertson

I Kenya gav vi oss ut på safari och lärde oss om The big five och tjuvjakten på dessa
fantastiska djur. När vi var i Amerika träffade vi indiander och fick ta del av hur deras folk fick lida under kolonialiseringen. Just nu är vi Kina och tar del av deras uppfinningsrikedom och nu har barnen gjort egna uppfinningar. Jag skulle kunna förtsätta länge, länge med att rabbla upp spännande och roliga uppdrag….

I det här arbetet deltar elever från 4 -16 år och det är fantastiskt att se hur de små
och stora tar del av varandras kompetenser. För de yngre eleverna kan vi se att de kommit mycket längre i sin utveckling gentemot jämngamla barn i Sverige. De äldre eleverna har utvecklat en stor empatisk förmåga och det är hjärtevärmande att se mellanstadiegrabbarna med en liten i knät.

Storyline

Självklart är ingen skola konfliktfri, inte heller våran. Vi arbetar mycket och medvetet med värdegrundsarbetet och konflikthantering. Varje vecka träffas alla skolbarn och arbetar med värdegrundsarbete, de stöts och blöts och tränar sig på att samarbeta. Dessutom träffas vi varje vecka i vår kompisring, där vi löser konflikter som eleverna inte själva har lyckats lösa under veckan. Detta gör vi utan att skuldbelägga. Eleverna beskriver den situation som uppstått och vi samtalar om hur situationen fick oss att känna oss och önskar av våra kamrater hur vi ska göra nästa gång en liknande situation uppstår. Kompisringen avslutas varje vecka med en ”rosutdelning” där vi uppmärksammar någon som gjort det där lilla extra för oss.

Vi är konkurrensutsatta av andra skolor som finns i staden.
Många expats (utlandsanställda) väljer de engelskspråkiga skolorna som gör att barnen får ytterligare ett språk. Detta ställer så klart krav på oss som skola.

Brödbakning

Vi är en svensk skola och vi värnar om det svenska språket som vi vet är så
viktigt för barnens identitet och kunskapsutveckling. Engelskan är också viktig för oss i och med att vi bor i en internationell miljö. Vi har en utvidgad engelskundervisning från förskolan med konversationsengelska som leds av en engelskspråkig lärare. Från förskoleklass och uppåt har eleverna utöver konversationsengelskan också engelskundervisning med oss svenska pedagoger. Jag har nu en grupp med 1-2:or som har blivit mycket skickliga i engelska, de läser skönlitteratur på engelska och skriver redan längre texter på engelska.

I Saudiarabien är modersmålet arabiska och redan från förskolan undervisas barnen i arabiska bland annat genom sånger och lekar. Den stora nöten att knäcka för mig har varit matematikundervisningen som jag brinner för. Jag är klasslärare för en 3-8 och att ha en kvalitativ matematikundervisning med genomgångar har varit problematisk. Jag har tidigare har haft genomgångar i grupper och inte kunnat vara tillgänglig för de elever som arbetar. Nu har jag genom Karin Brånebäck fått upp ögonen för det Flippade klassrummet. Det har varit en riktigt lyckoträff! Eleverna har fått sina genomgångar hemma vid datorn eller i skolan vid datorn och jag har funnits tillgänglig i skolan som coach för att stötta eleverna vidare i sina matematiska resonemang.

Vi vill skapa världsmedborgare med tolerans och förståelse för andra individer och kulturer. När man lever utomlands som vi gör, är man mitt i världen och man påminns ständigt om hur man som svensk tror att Sverige är normen för hur världen ser ut. Ack, så fel vi har! Lilla Sverige med sina nio miljoner invånare är exotiskt ute i världen och våra idéer och tankar är ytterst små i det stora hela. Visst har vi mycket som är bra, men vi har också mycket att lära av andra. Att eleverna får en ödmjukhet inför andra kulturer än den svenska är viktigt, men det är också viktigt att vara stolt över det som är bra.

KamelmjölkDen arabiska kulturen är oerhört spännande och alla araber som jag har träffat är fantastiskt trevliga och generösa, en mediabild som sällan målas upp. För några helger sedan var skolan ute och övernattade i öknen i ett beduinläger och de arabiskamännen som tog hand om oss var otroligt uppmärksamma, trevliga och gjorde allt för att vi skulle trivas. Jag kommer aldrig att glömma kvällarna vid lägerelden med rababa spel (ensträngigt instrument), diktläsning och berättelser om kamelernas fantastiska personligheter. Jag kommer inte heller att glömma smaken av den ljumma,
skummande, söta nymjölkade kamelmjölken eller beduinens jakt på en ödla som han fångade så att vi fick titta närmare på den. Det är ingenting man kan läsa sig till i en bok. Det är jag riktigt lycklig över att jag kunnat dela med mina elever.

Rabbabaspel

I vårt arbete mot att skapa goda världsmedborgare finns det självklart mycket mer att göra. I augusti förra året påbörjade vi ett samarbete med flera av de andra svenska skolorna runt om i världen. Vi startade då en blogg för att lära oss mer om varandras
kulturer där vi varannan månad skapat inlägg utifrån gemensamma teman. Bloggens författare är alltså Svenska Elever Utomlands. Ni finner denna SEU-blogg på: http://
svenskaeleverutomlands.wordpress.com/ Detta är ett samarbete som varit givande och som vi kommer att fortsätta att utveckla.

13Våra redskap för att synliggöra och maximera elevernas lärande i alla ämnen utifrån den svenska läroplanen har under året varit ett utvecklingsarbete på vår skola. Alla ni som läser här är säkert väl införstådda med ”The big five-förmågorna”. På min klassrumsvägg har jag under läsåret byggt upp en kunskapsvägg där jag har förenklat det centrala innehållet för att eleverna ska kunna se vad vi ska arbeta med i skolan. Längst ner på väggen sitter de fem stora förmågorna med de delar som vi arbetar mot i de åldrar jag har i klassrummet. Jag är bra på att stjäla och modifiera idéer som andra
kloka pedagoger delar med sig på bloggar och andra forum. Jag har stulit Lotta Bohlins ”från kass till vass” och omarbetat till ”Vi siktar mot stjärnorna” där vi ser en progression i den förmågan som vi för tillfället arbetar lite extra med. Kunskapsväggen har blivit mitt arbetsredskap för att synliggöra lärandet för eleverna och göra dem ägare över sin egen kunskapsutveckling.

Varje vecka utvärderar vi vårt arbete tillsammans vid kunskapsväggen. En vecka hann vi helt enkelt inte och eleverna blev mycket upprörda över detta!

I det dagliga arbetet arbetar vi också med formativ bedömning i form av ”Two stars and a wish” och det har gett eleverna ytterligare insikter om sitt eget lärande och hur de ska utvecklas för att nå vidare.

388421_574866792532694_1283637390_n

Mitt recept för en drömskola är:

  • Små klasser
  • 1-16 perspektiv
  • Ämnesövergripande upplevelsebaserad undervisning
  • Engagerade och möjlighetsinriktade pedagoger
  • Medvetet värdegrundsarbete
  • Språk som kan öka kommunikationen
  • Flippat klassrum, för att frigöra tid till resonemang i klassrummet.
  • Utökat kollegie genom sociala medier
  • Interkulturellt samarbete
  • The big five
  • Formativ bedömning

Mina elever skulle säkert säga:

  • Pool
  • Snäll fröken
  • Bra kompisar
  • Roliga lektioner
  • Kiosk på onsdagar
  • Få vara med och bestämma
  • Man lär sig mycket

Hoppla! Jag jobbar ju i min drömskola!

ödla

www.svenskaskolanriyadh.se
https://www.facebook.com/pages/Svenska-skolan-i-Riyadh/157148107683794?ref=hl