Den nya skolpolitiska retoriken

Posted on 7 maj, 2013 av

2


Idag mötte Karin Berg, lärare på Schillerska gymnasiet i Göteborg, Utbildningsminister Jan Björklund i Tv4 Nyhetsmorgon. Anledningen till mötet är nedskärningarna inom gymnasieskolan i Göteborg och mer om detta kan du läsa här och här.

En snabb analys av debatten visar att Björklund och Karin Berg utgår från två olika verkligheter när de debatterar. Karin Berg kommer till Nyhetsmorgon med budskapet att  220 elever på en lärare är för mycket. Redan 160 elever, som det ser ut idag, är för mycket. Men tyvärr går budskapet inte riktigt hem, eftersom det går stick i stäv med den nya skolpolitiska retoriken.

Den nya skolpolitiska retoriken går ut på att lärare har för många arbetsuppgifter som inte har med undervisning att göra. Det uttrycks i denna debatt, det uttrycktes i söndagens partiledaredebatt (Agenda på SVT) och vi har hört den många gånger innan, både i media och politiska utspel. Att det då står en lärare och berättar att för många elever per lärare inte heller är funktionellt och kvalitativt, det blir svårt att ta in. För nu när de administrativa uppgifter skall plockas bort så ska mer undervisningstid in, så klart.

Tilde de Paula visar dock att man inte måste vara raketforskare eller lärare för att förstå att den ekvationen inte går ihop:

”Om man tar bort det administrativa och sen ändå lägger på en arbetsbelastning i form av ännu fler elever då missar man lite grann effekten.”

Vi vill verkligen ge både Karin Berg och Tilde de Paula en rejäl eloge för debatten idag. De stod på sig och kunde kliva förbi den politiska retoriken där den nya trenden blir svar på alla frågor, även om de inte har med saken att göra. Fler måste kliva fram och ta debatten. Fler måste våga stå på och ställa de svåra frågorna. Att säga att administration skall plockas bort är faktiskt inte ett svar på hur man skall lösa undervisning av 220 elever. Att påstå att problemet endast ligger hos Göteborgs kommun när lärartätheten minskar över hela landet är inte heller en förklaring till varför eleverna får mindre tid med sina lärare.

Och vi avslutar inlägget med samma uppmaning som Tilde de Paula valde att avsluta inslaget:

Lyssna på lärarna!

Du kan se debatten här.

Posted in: Uncategorized