Dalman Eek: #skolvåren har en positiv och enveten energi

Posted on 19 april, 2013 av

0


Cecilia Dalman Eek kommer till #skolvåren afk Varberg den 18-19 juni i sommar.

Cecilia Dalman Eek kommer till #skolvåren afk Varberg den 18-19 juni i sommar.

Vem är du?
I oktober förra året blev jag riksdagsledamot för Socialdemokraterna. Jag fick min drömplacering: i utbildningsutskottet. Snabbt fick jag uppgiften att fokusera på lärarfrågor och arbetar målmedvetet för att lära mig. Utbildningsfrågorna ligger mig varmt om hjärtat som ett personligt intresse, och jag är övertygad om att det är en överlevnadsfråga för Sverige.
Vad fick dig att ”falla” för #skolvåren afk Varberg?
När #Skolvåren dök upp på twitter gillade jag kraften som bubblade upp. Här hittade jag ett tydligt eko från det civilsamhällets revansch som den arabiska våren var – humor, envishet och kreativitet. Det som direkt präglade #skolvåren var en positiv och enveten energi mot bakgrund av en ilska mot sakernas tillstånd i skolan och säkert också i skolpolitiken. Här fanns en vilja att utveckla och en tillåtande öppenhet i dialogen, om förutsättningar och villkor för skola och lärande.
#Skolvåren signalerade energisk utvecklingsvilja och jag blev direkt nyfiken. Så jag skickade en försiktig förfrågan – och blev mycket varmt välkomnad! Därefter har taggen och bloggen utvecklats till en arena för diskussion som jag med stor ödmjukhet vill delta i också afk. Jag vill lyssna och lära och ser mycket fram emot att möta alla er som är #Skolvåren.
Följ Cecilia Dalman Eek, riksdagsledamot i Utbildningsutskottet, @dalmaneek och på hennes blogg: dalmaneek.blogspot.com
Posted in: #afkVarberg