Artikelserie, del 2: Min framtidsvision för skolan, signerat Pernilla Larsson

Posted on 17 april, 2013 av

1


#skolvårens visionär nummer två är Pernilla Larsson:

Framtidsvision för Skola14…-22! Eller 2:0

Ja, Framtid. Ett ord som står för olika längd för oss. Och vision kanske hellre dröm. I alla fall – Skolan i vårt land behöver verkligen vara ”opolitisk” – ingen valfråga. Det behöver finnas ett eget forum där alla partier kan vara ägande. Där också forskare och förvaltningsmänniskor, rektorer, pedagoger och barn ska finnas med. Det forumet kunde inventera kort bakåt för att se vad det är som ska äga fokus. Kanske revidera i Nya Läroplanen och se till att Grundtankarna i det Nya blir mer levande. För enligt mig har vi fått den bästa läroplanen på länge i Grundtanken. Kanske väl mycket innehåll i några ämnen eller handlar det om att Förvaltning och Rektorer skulle haft mer information i förtid? För att kunna göra verkliga ändringar i timplaner, tjänstefördelningar och schema? Vi arbetar efter ett gammalt mönster med nya tankar. Ni får ursäkta det känns så i paraplytoppen. Överblicken.

Skollagen – vem kan den? Ordentligt? Är den efterlevd? På Skolinspektionen tror jag det finns en och annan som studerat juridik. Hänger Skolan med där? Behöver vi det? Ja, i Tyskland eller USA blir rättsväsendet mer och mer sammankopplat med Skolan. Eller – nej! Vi kommer inte ge fog för anmälningar för vi kan Skollagen!? Vi kan leva efter den. Vems ansvar? Kommunen eller kanske Staten? Staten och Lagen. Låter som jag eftersträvar ett amerikanskt styrsätt. Notera då att jag skrev tidigare ”opolitisk”.

Vårt läsår. För att bli lite mer detaljrik. Är det det bästa läsåret? Är det ett läsår vi har kvar bara grundat på traditioner? Finns det ny forskning som talar för ett ändrat läsår? Jag tror att det finns tydliga evidenser att barn idag behöver kortare pauser blandat med sammanhållen tid. Att familjer idag inte behöver påsklov och sommarlov utan Skollov. Att Skollov har ett innehåll. Att Kommun och Stat tar ett ansvar. Att semester inte blir smutskastat för dem som kan ha det – ledig tid. Och att Skolan ändå fungerar för Alla barn. Att Alla Barn lär sig mer.

Grundskolan – hur lång är den och när börjar den? Efter FörstaSkolan. Kommer då FortsättningsSkolan eller Yrkesingången? Är då övergången till Universitet och högskolor flytande?

På Twitter har jag samtalat om – kring Nationella prov och Betyg. Jag är ivrare av betyg. Kan inte se att examensprov skulle vara bättre urvalsprincip. Intervjuer och djupgående samtal i så fall. Och hur rättvist blir det? De Nya betygen är tydligare beskrivna än G-MVG hann bli. Det blev ingen större diskussion i julas när sexorna fått sina första betyg. De Nya Betygen har lugnat ner Skolan. Jo, så är det – en förmåga försvinner inte så snabbt. Rättvisare blev det redan när det relativa systemet försvann. Kan det bli mer rättvisare? Kanske – fast det undrar jag. Klart – legitimerade lärare är det ju önskvärt att en skola ska kunna presentera. Sedan hur många steg betygen ska ha – det är nog diskuterbart. Visar t ex nationella bedömningar av engelska och svenska i årskurs 9 i vår. Engelska kan ge C och C+!?

Kommunala skolor eller privata skolor? Här passar jag – eftersom det är politik nu på grund av ett parti. Hur hjälper vi varandra till den Bästa Skolan tycker jag är en bättre tanke. Elitlärare med 10000kr mer – är det bra för lärarkåren? Kanske – karriärsteg är kanske en lockelse för de yngre. Och visst behöver Vi visa att Vi att vi är Viktiga vi med.
Tänker stanna efter en sida. Och då vill jag också säga att: Läxor och prov är inte det förlegade ord – egentligen Häxor och Rov? (Egen hjärtesten).

Detta var Min Dröm! /Qvittra (Pernilla Larsson)

Alla inlägg i artikelserien hittar du här.