Som man frågar får man svar

Posted on 14 april, 2013 av

0


Det har varit en intensiv vecka och #skolvårens inkorg väller över med tips som inte hunnits med. Så här kommer ett axplock som sammanfattning av veckan:

Samtidigt som Eva Bejerots forskning visar chockerande resultat för hur kraven på lärare ökat samtidigt som inflytandet samt stöd minskat skriver Gustav Fridolin (mp) och Eva-Lis Sirén (Lärarförbundet) en debattartikel tillsammans i ÖP med rubriken ”Därför behöver lärarnas makt öka i skolan”. Önskan om en så kallad ”ordinationsrätt” har lyfts från bägge parter tidigare och det handlar helt enkelt om att lärare skall få mer makt att säga till när en elev behöver extra insatser i form av extra stöd på något sätt. Detta för att minska byråkratin och se till att det inte tar så lång tid innan en elev får den hjälp eleven behöver.
En risk med detta förslag, som ekar där ute, är att fler elever kommer att exkluderas, att plockas ur klassrummen, för att en del lärare inte ”orkar” ha eleverna i klassrummen.
Sin vana trogen vill #skolvåren då fråga ”varför?”; Varför tror vi i sådana fall att det finns lärare som anser att de inte ”orkar” med elever som är annorlunda? Är vi åter igen ett systemfel på spåren?
En annan reflektion är att en risk för exkludering bara kan finnas så länge man kan exkluderas. Jag menar, om vi bygger om i skolan, gör om och gör rätt, så kanske vi inte längre har ett koncept som alla måste passa in i. Då kanske vi har många olika koncept och inget av dem kallas extrastöd. Det är bara olika. Och allt olika är ok.

Systemfel i skolan har vi skrivit om tidigare i veckan här på bloggen. Den gången ställde vi oss frågan varför media i allmänhet och DN i synnerhet inte utmanar den rådande bilden av skolan och gör en faktisk granskning av skolsystemet i Sverige. Systemfel skriver även @Morrica om här.

På Befriad Utbildning skriver Johanni om Lyckan av att lära. Om att det är processen som räknas. Att lärande är livslångt – och häftigt. Många diskussioner denna vecka har handlat om att försöka vända på steken, att se på skolan i Sverige ur ett annat perspektiv, för att se om vi har en lyckad skola. Kanske är det inte PISA-mätningarna som visar om vår skola är lyckad eller inte, för kanske är det inte rätt mätinstrument. ”Som du frågar får du svar”! Enligt det nya kvalitetsindexet SPI, framtaget av en Amerikansk forskare, är Sverige världens bästa land. GEDI är ett annat index som haft det hett om öronen i veckan. Både på Twitter och Facebook har det regnat diskussioner om att det är detta index som är relevant för svensk utbildning. Och enligt tips från Pernilla Nordberg på Facebook skall den här videon prata om just GEDI till fördel för Sverige.

Pernilla skrev: ”Om Skolvåren missat detta klipp där man diskuterar PISA kontra GEDI till svensk fördel, kan det vara värt att kika på. (Ca 50 min in i filmen) Keep up the good work!http://www.ur.se/Produkter/174592-UR-Samtiden-Skolans-drivkrafter-Att-leda-in-i-det-okanda

Och så avslutar vi med en vacker symbolisk bild:

Posted in: Uncategorized