Det finländska undret

Posted on 30 mars, 2013 av

0


Ledande i PISA-mätningarna flera år i rad, tillsammans med Sydkorea, har Finland blivit lite av ett ”go-to”-land för att undersöka lyckade skolexempel. och det har under åren spekulerats mycket i receptet för Finlands utbildningsframgångar. För inte så länge sedan kunde man läsa om hur det finländska skolsystemet lämnats fredat. Att det rådigt lugn och ro i den finländska skola, till skillnad från reformgurun Sverige.

Det finns även kritiska röster till dessa ”framgångar”. Frågor om vad PISA egentligen mäter för kunskap, om det är så att den finländska och sydkoreanska kunskaps- och barnsynen passar PISA-mätningarna. Frågor om det verkligen är den kunskapssynen vi vill ha K Sverige…

Hur det än är så skriver det amerikanska magasinet The Atlantic i sin artikel om skillnaderna mellan den finländska och amerikanska skolan. I sin jakt på succereceptet hittar de några punkter som härleds till framgången. Det handlar om Finlands avsaknad av privatägda skolor och avsaknaden av standardiserade test:

Instead, the public school system’s teachers are trained to assess children in classrooms using independent tests they create themselves.

Den finländska läraren förväntas helt enkelt utföra sitt arbete på ett väl utfört sätt:

As for accountability of teachers and administrators, Sahlberg shrugs. ”There’s no word for accountability in Finnish,” he later told an audience at the Teachers College of Columbia University. ”Accountability is something that is left when responsibility has been subtracted.”

For Sahlberg what matters is that in Finland all teachers and administrators are given prestige, decent pay, and a lot of responsibility. A master’s degree is required to enter the profession, and teacher training programs are among the most selective professional schools in the country. If a teacher is bad, it is the principal’s responsibility to notice and deal with it.

The Atlantic skriver också om hur konkurrens får stryka på foten för det bättre verktyget samarbete i det finländska skolsystemet. Samt om hur den kompensatoriska kraftens överlägsenhet :

… in his book Sahlberg quotes a line from Finnish writer named Samuli Paronen: ”Real winners do not compete.” … There are no lists of best schools or teachers in Finland. The main driver of education policy is not competition between teachers and between schools, but cooperation.

Since the 1980s, the main driver of Finnish education policy has been the idea that every child should have exactly the same opportunity to learn, regardless of family background, income, or geographic location. Education has been seen first and foremost not as a way to produce star performers, but as an instrument to even out social inequality.
In the Finnish view, as Sahlberg describes it, this means that schools should be healthy, safe environments for children.

Läs hela inlägget här.

Posted in: Uncategorized