Skolan för mittenfåran

Posted on 17 mars, 2013 av

0


Fredrik (@Valaret2010) skriver om ungas ohälsa, kraven och det stora gapet mellan skolan och samhället:

Kombinationen av försämrad hälsa bland barn och unga, det som Rosander visar i sin undersökning, en skola i otakt med tiden och en stat som har en sällsynt usel förmåga att analysera sin samtid är en explosiv kombination som när som helst kan smälla i luften. För det är i den här explosiva kombinationen som svaret på varför skolan inte når resultat kommer att hittas med stor sannolikhet. Men tiden rinner ut och vill man desarmera denna mycket explosiva massa bör man nog agera nu.

(Läs hela inlägget här.)

Leili Falsafi (@LeiliFalsafi) skrev även detta på Twitter igår:

20130316-235048.jpg

Samtidigt läste jag inlägg och lyssnade på inslag i TV4 där man framhöll skolans misslyckande när det handlar om att ta tillvara på elevernas kunskapstörst. I morse publicerade vi här på #skolvåren ett inlägg från 17-åriga Sandra om just detta.

Debatten om oförmågan att kunna möta olikheter och hjälpa alla att ”nå målen” känns igen. Likaså debatten om för höga krav. Dock är det inte lika ofta vi hör om de elever som vill mer, kan mer, än vad skolan klarar av. De elever som i skuggan av kampen för de ”svaga” alltid hamnar i skuggan. Men faktum är att eleverna med höga ambitioner och de som har det lätt för sig också är stora förlorare i skolspelet.

De som blir kvar är de som lyckas hålla sig på den smala vägen av normen i skolan.

Alla måste få chans att utvecklas efter egen potential. Skolan får varken bli en plats av tidsfördriv där potential inte tas tillvara eller en plats som lägger krokben för de elever strukturerna inte mäktar med att möta (och som därför kallas ”svaga”).

Skolan måste absolut förändras! Vi hoppas att du också är med och formar den förändringen tillsammans med oss. Vi börjar här och nu. Nästa steg blir #skolvåren afk Varberg 18-19 juni. Anmäl dig och var med att forma vår väg därifrån!

Posted in: Uncategorized