Vad vill vi med skolan?

Posted on 3 mars, 2013 av

0


När vi pratar ”skola” är det väldigt brett. Detta blev jag varse när vi träffades på EdCamp Stockholm för en vecka sedan. Vi har lite olika förutsättningar och behov i de olika stadierna.

Vi har i vårt arbete med radion som öppen läroresurs de senaste veckorna fått en fin kontakt med många radioredaktioner. Senast förra veckan blev jag inbjuden till Radio Kalmar för att representera ”publikkontakten” med en av våra elever som fått möjlighet att göra en radiodagbok i Klotet. Jag har tillhört Klotets ”storredaktion” på facebook i ett par år och lärt mig massor genom att se hur de t.ex. använder sociala medier i sitt arbete. Det nya radioparadigmet och det nya skolparadigmet har många gemensamma beröringspunkter.

Lärare och journalister har väldigt mycket att lära av varandra.

Men om jag nu som lärare i skolvåren skall få möjlighet att prata i radion vad skall jag då säga? Vad är det jag vill egentligen? Och vad skall jag säga om jag får möjlighet att träffa skolpolitiker?

I min blogg har jag jag försökt att sammanfatta vad jag skulle vilja framföra när det gäller det svenska gymnasiet:

”Varje land som vill ha en framtid måste satsa på dess barn och ungdomar…..

Dan Frendin
Leg lärare i naturkunskap och hållbar utveckling

Posted in: Uncategorized