Vad är kunskap av idag del II

Posted on 2 mars, 2013 av

0


I och för sig är det väl diskutabelt om framtidens skola ens kommer att bygga på traditionella ämnen som bas för organisationen. Men, det finns ändå en vetenskaplig tradition som definierar olika ämnen och som vårt skolväsende bygger på, om jag förstått det hela rätt. Dessutom går ju för närvarande trenden mot tydligare ämnesfokus men kombinerat med krav på ämnesövergripande undervisning. Så det är väl inget som händer i morgon direkt, att ämnena byts ut mot något helt annat. Därför tillåter jag mig att fundera lite fritt över ämnesutbudet:

Detta frågar sig Christian Jerhov under rubriken ”Vilka ämnen skall vi läsa i skolan?” på sin blogg som handlar om Skolutveckling och framtidens skola. Sedan ställer han en rad relevanta frågor som problematiserar skolans organisation och ämnesuppdelning idag.

På twitter tar diskussionerna fart:

20130302-203958.jpg

Vad tycker du kunskap av idag är? Och hur skall skolan organiseras för att nå målet?

Posted in: Uncategorized