Äntligen en skolvår

Posted on 28 februari, 2013 av

0


Cecilia Sjöström (@cecrsjo) skriver:

Min undran över medias negativa rapportering och den generellt negativa synen på skolan
började redan för över tio år sedan då jag läste pedagogik på Lärarhögskolan för att bli
gymnasielärare. Det resulterade i att jag och min basgrupp publicerade en artikel ”Oseriös
debatt skadar skolan” i DN 2000-06-11. Debatten om skolan har sedan dess inte
förändrats utan snarare tvärtom. Jag är fortfarande kvar i skolvärlden och numer även
som rektor och min frustration över skolan och synen på den har inte minskat snarare
tvärtom. Visst fanns och finns det problem, absolut, men diskussionen är och har varit
alltför onyanserad och de som faktiskt arbetar i skolan har inte lyssnats på i tillräckligt stor
utsträckning.

Fram till för ungefär ett år sedan kände jag mig ganska ensam och undrade hur jag skulle
gå till väga för att göra min och mina kollegors röst hörd. Då upptäckte jag Twitter och
en helt ny skolvärld öppnade sig. Här fanns en enorm mängd engagerade, kunniga och
kreativa människor som jobbade eller forskade i skolan. Jag såg skollyftet, skolchatt,
bloggar och olika grupper på facebook! Under detta år har jag lärt mig mer än vad jag
annars skulle ha fått göra – tack alla.

Vad som nu slog mig var att alla dessa tankar mest syntes för oss redan invigda – hur
skulle alla dessa röster kunna samlas och föras ut till politiker och andra skolintresserade?
Som tur är så är man sällan unik och ensam i sin tanke och helt plötsligt en fredagskväll
för några veckor sedan upptäckte jag att just detta diskuterades på Twitter av Helena
Roth, Viktoria Struxsjö och Ann Hultman Jakobsson. Tanken var att samlas och föra
en diskussion som skulle kunna bli en skolröst vid sidan av politiken, och där och då
skapades skolvåren, med ett första möte i sommar i Varberg.

Detta känns helt fantastiskt och vi hoppas att alla med skolintresse och samhällsintresse
vill vara med och påverka och förändra, inte bara bilden av den svenska skolan, utan även
förändra skolan i sig. Vi lever 2013 och när många av de som går i skolan idag ska ut i
samhället kommer det att se annorlunda ut och de lösningar som diskuteras på många håll
hör inte hemma i dagens skola.

En liten oron har dock märkts – en rädslan hos en del för en skolrevolution och
associationer till den arabiska våren, men för mig är skolvåren just det som vår är för mig
– något som har legat och grott och som med värme och ljus kommer att spricka upp och
blomma ut. Det är inget som sker fort utan det behövs just värme och ljus för att få fart
på det som grott och för att få det att växa sig stark – det är en process både inifrån och
utifrån.

/Cecilia Sjöström (rektor och lärare)

Posted in: Gästbloggare