Det våras för skolan

Posted on 27 februari, 2013 av

2


Johan Risborn, Biträdande rektor Ängsdals skola, skriver så här om #skolvåren:

Jag älskar skolan! Jag älskar utveckling! Jag älskar att arbeta med barn, ungdomar
och andra vuxna som delar samma kärlek!

Varför blev jag lärare? För att jag är särskilt intresserad av mina ämnen, i mitt fall Ma
och NO? Nej du, jag kunde lika gärna blivit lärare i SO, kanske Sv, vem vet HKK.
Lockelsen låg i att arbeta i skolan, en för mig otroligt dynamisk arena där utveckling
står i centrum. Ingen dag är den andra lik, svårt att veta vad som väntar under dagen,
ofta omedelbar respons från eleverna, skratt, tårar, tjat, uppskattning. Jobbigt och
mödosamt? JA! Roligt, utvecklande och stimulerande? JA!

Men utvecklingen som varit i centrum har handlat om elevens eller personalens. Visst,
skolan har utvecklats men hur mycket egentligen, i grunden?

Korridorer, klassrum, engelska mellan 09.05-09.45, vidare till 60 min matte, snart dags
för lunch sedan idrott, 20 glosor till fredag, 18 av 25 poäng på geografiprovet…

Men något har skett och något är på gång. Det pratas om skolan, det rör på sig, det
flippas klassrum, lärandet är entreprenöriellt, förmågor sätts i fokus och jag får vara
med.

Är det en motreaktion på de ‘reformer’ som vår utbildningsminister genomför? Kanske.
Av de människor som jag träffar som verkar i skolan och som har skolan som sin
arbetsplats är det inte många som hurrar över de politiska utspelen. Det är dags för
något annat, något större, en förändring som är på riktigt och som ger förutsättningar
för en NY skolan. Skola 2.0!

Som skolledare kan jag påverka mycket i min lilla bubbla, på min lilla enhet. Men
genom att samverka med andra kan jag bidra till en större utveckling och förändring.
Därför ska jag vara med i Varberg #skolvåren.

Posted in: Gästbloggare