Skolan berör alla!

Posted on 26 februari, 2013 av

0


Vi möter många kommentarer som ”Jag jobbar inte i skolan” eller ”Jag jobbar inte med skolfrågor” när vi är ute och synliggör #skolvåren. Kommentarer som egentligen är mycket väntade och förståeliga. Skolan är liksom många gånger en plats som anses beröra de som befinner sig i miljön. Lärare, rektorer, föräldrar och elever anses vara klientelet som ”tillhör” skolan och får ”tycka och tänka” om skolan. Till viss del även personal som arbetar  med skolmaten, vaktmästare, städtekniker och andra som rör sig i lokalerna, men knappt de ibland.

Detta bekräftar att #skolvåren är viktig! #skolvåren har hela tiden sagt att vi vill att alla skall få plats, men vi kan även vända på det; vi vill att skolan skall vara en plats som engagerar ALLA. Att skola och utbildning är en av de största frågorna inom politiken finns det anledningar till. Att politikerna använt skolan som en slagpåse, reformerar den om och om igen, beror på att det är en plats, en verksamhet, som lägger grunden för Sveriges framtid. Här utbildas nästa generation. Och därför vill vi att skolan skall engagera ALLA. Vi vill att alla skall kunna vara med och bidra till en hållbar skolutveckling för, ja just det, alla!

Det spelar ingen roll om du är lärare, jurist, snabbmatskock, arbetslös, förälder, morfar, farmor, elev, entrepenör – ja, det spelar helt enkelt ingen roll vad du arbetar med eller hur du definierar dig själv – vi vill ha ditt perspektiv på hur vi bygger en hållbar framtid för Sverige!

Läs mer om vad #skolvåren är för andra:

Leili Falsafi är leg. psykolog och arbetar som organisationskonsult skriver här.

Lisa Carr, förälder bland annat, skriver här.

, redaktör och f.d. lärare skriver här.

Läs även andra på bloggen som skriver om hur de ser på skolutveckling! Och du, glöm inte att anmäla dig till #skolvårens träff i Varberg i Juni. Vi behöver dig!

Posted in: Uncategorized