#Skolvåren – ett Vasalopp för skolutvecklare

Posted on 22 februari, 2013 av

2


Maria Burtus, pedagog och rektor, skriver så här om skolutveckling och #skolvåren:

“I fäders spår för framtids segrar” – en devis som talar om vördnad och respekt för forna generationers arbete och visioner, att värna traditioner, vårt kulturarv. Att inspireras av dessa hårt arbetande människor och visionärer. 9 mil på skidor är ingen lek! Devisen säger mig att fortsätta det som de påbörjat, att aldrig ge upp, att vara ledstjärnor för kommande generationer så att devisen fortlever. Även om jag såklart i ett genusperspektiv vill tillägga “i fäders och mödrars spår för framtida segrar”. Utvecklingen går ju som bekant framåt.

#Skolvåren – en mötesplats för framtiden för skolutvecklare, föräldrar, näringsliv, politiker mfl är en multilog snarare än en dialog. Många är vi som strömmar till, många är vi som vill skapa nytt. Nu.

Om skolan ska uppnå framtids segrar måste mödrars och fäders slit respekteras, deras tankar, visioner och reflektioner måste fortsätta med oss som nu ansvarar. De skulle aldrig stanna i Mångsbodarna och tänka “jag tog mig en bit på vägen i alla fall”. Ni som känner platsen vet ju att Mångsbodarna är en fäbod, en plats man åker till för att få en glimt av forna tiders leverne. Grånade timmerstugor, ängar, gärdesgårdar och en trolsk bäck som rinner genom byn. Nostalgi och traditioner bär vi med oss i kulturarvet – gott så, men arbetet fortskrider. Vi ska baske mig ta oss fram till målet i Mora! Vi ska lyfta blicken, spänna på oss skidorna och staka oss framåt meter för meter. Det skulle våra mödrar och fäder ha gjort och de skulle använda sig av all ny teknik och all ny kunskap som står till buds för att få de bästa förutsättningarna, så ska vi också göra.

Skolutveckling är ett hårt arbete. Men samtidigt fantastiskt inspirerande och roligt. Särskilt som vi märker att vi är flera i spåret. Många, många fler. Vi lär tillsammans med andra – då utmanar vi vårt eget tänk och utvecklar kompetens och intelligens – i det kollaborativa lärandet. Å så blir det ju så mycket roligare “ju mer vi är tillsammans”.

Några kanske väljer att återvända till Mångsbodarna – gott så, det är kanske där de hittar sin vision och sitt entreprenörskap. Andra stakar tålmodigt och envetet vidare. Viljan att påvisa för kommande generationer att hårt arbete lönar sig är stark.

Det kommer uppförsbackar – långa sådana, visst. Men också utförslöpor när allt flyter på och man får vila en stund i nuet. Njuta av att susa framåt i spåret. Få en glimt av alla människor som står vid sidan av och hejar på, som försöker pusha och stötta, som uppskattar det hårda arbete som utförs. Som inspireras av viljestyrkan.

Men ska vi komma någonvart måste spåren vara väl-preparerade och vi måste ha vallat rätt. Den politiska vägen måste vara tydligt utstakad och riktad mot målet för att få en skola som är inriktad på innovation och kreativitet, en framåtriktande verksamhet som motiverar våra barn och ungdomar, som skapar entreprenörer och goda medborgare som tar ansvar för sin egen framtid, som inte blir stoppade vid kontrollen i Risberg för att svara på frågan om de verkligen förstått att Gustav Vasa var en kung. Låt dem skida vidare.Vi pedagoger ska hjälpa dem med vallatips. Vi vet att några vallat fel, några har inte vallat alls, det vet vi också. Då stannar vi och vallar om. Vi är ju trots allt vallaexperter och måste få vara det.

Ja, jag använder Vasaloppet som metafor. Det blir mer begripligt för min del. Skolan är en komplex verksamhet, ett hårt slit. Våra barn tar sig igenom detta under 9 år, 9 mil. De måste få rätt förutsättningar, vila vid kontrollerna, tillföras näringsriktig blåbärssoppa och ha rätt valla för skidföret. Men spåren måste finnas där och vara tydliga, raka och framåtsyftande.

Vasaloppets styrka och hemlighet ligger i alla dessa funktionärer som ställer upp med hjälpande händer. Människor som tror på evenemanget, på folkfesten och som brinner för bygden.

Här drar jag starka paralleller till #Skolvåren. Häri ligger essensen av vår styrka. Vi lyssnar in andra, reflekterar, andas, andas igen och gläds åt nya tankegångar. Så skapas framtidens skola.

Vi är framåtsyftande vallaexperter som är förändringsbenägna, målfokuserade, vi vet vartåt vi ska. Men vi önskar multilog med spårdragarna, politikerna som ger oss och våra barn och ungdomar förutsättningarna. Snälla låt oss inte pulsa i snön! Dra riktiga spår så att vi lättare kommer framåt. Det har ibland – rätt ofta faktiskt – dragits sidospår som leder till mödosamt arbete till synes utan mål och mening, som skapar håglöshet och uppgivenhet.

Dra spåren rätt, dra spåren framåt. Ge oss även utförslöpor så att vi får vila, reflektera, andas.

Låt oss tillsammans utgöra funktionärer för skolan. Funktionärer som på bästa sätt hjälper våra elever, Vasalöparna, att komma fram till målet i Mora. Där finns sedan tid för vila,  reflektion och utvärdering; Vad lärde jag mig? Vad kan jag göra bättre till nästa utmaning?

Men så kommer det bästa av allt; Där vid målet i Mora väntar vägar, järnvägar och flygplats. Varsågod, världen ligger öppen, resan slutar inte här.

Javisst, några väljer att stanna i Mora, och vem kan klandra dem – inte jag i varje fall; Siljans glittrande vatten, godmodiga kullor och masar på klingande dalmål, även om det numera klingar av arabiska, persiska, engelska, tyska, japanska såklart. Inte enbart under Vasaloppsveckan, men för att världen blivit mångkulturell. Och internet finns ju faktiskt i Mora också, så du tar dig hela vägen till Singapore innan kompisen ens hunnit boarda sin flight!

Välkomna till #skolvåren. Här vidareutvecklar vi det som våra föregångare påbörjat. Vi tar till oss den senaste forskningen, det senaste materialet och blandar det med beprövad erfarenhet. Att vara vallaexpert/pedagog är att ständigt hålla sig ajour, att ständigt uppdatera sig för att ge de bästa förutsättningarna att ta sig framåt i spåret. Och vi vill så gärna ha en multilog med våra spårdragare/politikerna. Tillsammans utgör vi de goda funktionärerna för skolan, tillsammans i mödrars och fäders spår för framtids segrar.

Välkomna till #skolvåren – en mötesplats för framtiden.

Maria Burtus, pedagog och rektor
Bloggar på http://mariaburtus.wordpress.com/
Twittrar som @MariaBurtus

Posted in: Gästbloggare