To Advance Education, We Must First Reimagine Society

Posted on 27 november, 2014 av

0


Döm om min förvåning då jag ser en rubrik som ovan i flödet på Facebook. Den drog sannerligen mina ögon till sig. Klickar på länken och läser vidare:

Because disaffection with the education system reflects a much deeper societal malaise, it’s imperative that we first figure out what kind of world we really want.

Tänker: Just så! Det finns fler som landat i behovet av att föra ett samhälleligt samtal om vad det egentligen är för ett samhälle vi vill leva och verka i. Utifrån det kan vi sedan vända ut och in och upp och ned på de system vi skapat för att hjälpa oss bygga det gemensamma. Ja, det är inte mina ord det heller, utan det står så i artikeln:
The formal school system needs to be “turned upside down and inside out.”

Den som artikeln handlar om är John Abbott, från 21st Century Learning Initiative.

Läs artikeln i fråga, du hittar den här:

http://blogs.kqed.org/mindshift/2014/04/to-advance-education-we-must-first-reimagine-society/

Och sen hoppas jag att du följer John Abbotts uppmaning till reflektion, något som enligt honom aldrig har behövts så mycket som nu. Jag håller med.